Sveikatos specialistas

VISUOMENĖS SVEIKATOS SPECIALISTO, VYKDANČIO SVEIKATOS PRIEŽIŪRĄ

MOKYKLOJE, KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ APRAŠAS

I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS

1. Visuomenės sveikatos specialisto, vykdančio sveikatos priežiūrą mokykloje,
kvalifikacinių reikalavimų aprašas (toliau – Aprašas) nustato visuomenės sveikatos specialisto (toliau – specialistas), vykdančio sveikatos priežiūrą ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose (toliau kartu vadinama – mokykla), kvalifikacinius reikalavimus.
2. Aprašas taikomas specialistui, vykdančiam funkcijas, nustatytas Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo mokykloje tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1035/ISAK-2680 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros organizavimo mokykloje tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jo darbdaviui.
3. Specialistas privalo turėti aukštąjį universitetinį biomedicinos mokslų srities
visuomenės sveikatos krypties išsilavinimą ir bakalauro ar aukštesnį kvalifikacinį laipsnį ar jam prilygintą išsilavinimą.
4. Aprašo 3 punkte nurodytą kvalifikaciją turinčiam specialistui prilyginamas specialistas, Lietuvos Respublikoje baigęs vieną iš šių studijų programų:
4.1. medicinos felčerio, felčerio-laboranto, sanitarijos felčerio, higienos felčerio,
higienisto (išskyrus burnos higienisto), felčerio, vaikų įstaigų medicinos sesers, medicinos
sesers, akušerio, bendrosios praktikos slaugytojo ir turintis atitinkamos profesinės kvalifikacijos diplomą, iki 2014 m. sausio 1 d. dirbęs ar tebedirbantis specialistu, atsakingu už sveikatos priežiūrą mokykloje, vykdančioje ikimokyklinio ugdymo programą, ir papildomai baigęs ne trumpesnius kaip 36 val. visuomenės sveikatos priežiūros tobulinimo kursus,
suderintus su Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija;
4.2. medicinos felčerio, felčerio-laboranto, sanitarijos felčerio, higienos felčerio,
higienisto (išskyrus burnos higienisto), felčerio, vaikų įstaigų medicinos sesers, medicinos
sesers, akušerio, bendrosios praktikos slaugytojo ir turintis atitinkamos profesinės kvalifikacijos diplomą, dirbantis specialistu, atsakingu už sveikatos priežiūrą mokykloje, vykdančioje bendrojo ugdymo programą, ar profesinėje mokymo įstaigoje, ir papildomai baigęs ne trumpesnius kaip 160 val. visuomenės sveikatos priežiūros tobulinimo kursus, suderintus su Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.

II SKYRIUS
PROFESINĖ KOMPETENCIJA

5. Specialistas turi žinoti ir suprasti:
5.1. visuminę (holistinę) sveikatos sampratą;
5.2. visuomenės sveikatos priežiūros sistemos, kaip sudedamosios Lietuvos nacionalinės
sveikatos sistemos dalies, struktūrą, funkcijas;
5.3. mokyklos bendruomenės dalyvavimo, siekiant išsaugoti ir stiprinti vaikų sveikatą,
reikšmę, jos įtraukimo į šią veiklą galimybes, būdus;
5.4. Lietuvos Respublikos įstatymus, kitus teisės aktus, reglamentuojančius vaikų sveikatos
priežiūrą, sveikatos saugą bei stiprinimą, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos Sąjungos strateginio planavimo dokumentus vaikų ir paauglių sveikatos, augimo bei vystymosi klausimais;
5.5. vaiko organizmo vystymosi anatominius, fiziologinius, psichologinius ypatumus,
fizinės ir socialinės aplinkos veiksnių poveikį vaiko augimui ir organizmo vystymuisi;
5.6. vaikų sveikatos stiprinimo principus ir metodus;
5.7. vaikų užkrečiamųjų ir neužkrečiamųjų ligų epidemiologijos, epidemiologinės
priežiūros, šių ligų profilaktikos principus ir metodus;
5.8. vaikų sveikatos rodiklius;
5.9. veiksnius, darančius įtaką vaikų sveikatai;
5.10. vaikų sveikos mitybos principus, maitinimo organizavimo mokykloje reikalavimus,
valgiaraščių sudarymo pagrindus;
5.11. mokinių ugdymo proceso organizavimo ypatumus ir dienos režimą;
5.12. mokinių mokymo(-si) aplinkos atitikties visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktų
reikalavimams pagrindinius vertinimo principus;
5.13. asmens sveikatos informacijos konfidencialumo reikalavimus;
5.14. vaikų teises ir socialines garantijas;
5.15. bendravimo su mokyklos bendruomene būdus ir pagrindines priemones.
6. Specialistas turi mokėti ir gebėti:
6.1. analizuoti ir vertinti mokinių sveikatos rodiklius, mokyklos bendruomenės sveikatai
poveikį darančius veiksnius;
6.2. paaiškinti mokyklos bendruomenei sveikatos išsaugojimo bei stiprinimo būdus;
6.3. parinkti tinkamus sveikatos stiprinimo metodus ir juos taikyti, bendradarbiaujant su
mokyklos bendruomene;
6.4. pastebėti mokinių sveikatos ir elgsenos problemas, pagal kompetenciją taikyti
prevencines priemones, prireikus nukreipti juos į sveikatos priežiūros įstaigas;
6.5. vertinti mokinių mokymo(-si) aplinką, ugdymo proceso organizavimą, maitinimo
organizavimą pagal teisės aktus, reglamentuojančius vaikų sveikatos priežiūrą, sveikatos saugą ir stiprinimą;
6.6. atpažinti gyvybei pavojingas būkles, suteikti pirmąją pagalbą, koordinuoti pirmosios
pagalbos teikimą;
6.7. savarankiškai ir kartu su mokyklos bendruomene bei kitų institucijų specialistais, suinteresuotais asmenimis rengti ir įgyvendinti sveikatinimo veiklos programas (projektus);
6.8. bendrauti ir bendradarbiauti su mokyklos bendruomene, dirbti komandoje;
6.9. planuoti ir vertinti savo veiklą, tvarkyti veiklos dokumentus, rengti ataskaitas ir
rekomendacijas;
6.10. vykdyti tiriamąjį darbą;
6.11. pristatyti savo veiklą ir jos rezultatus;
6.12. naudotis informacinėmis technologijomis.
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

7. Specialisto vertybinės nuostatos:
7.1. vadovautis sveikos gyvensenos nuostatomis, neturėti žalingų įpročių, būti pavyzdžiu
mokyklos bendruomenei;
7.2. nepriekaištinga profesinė reputacija: elgesys ar veikla, nepažeidžianti profesinės
etikos, deontologijos normų, principų ir taisyklių.